(မွတ္ခ်က္... ေဒါက္တာလွဳိင္ျမင့္ရဲ႕ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ေဆာင္းပါးအား.. ကိုေလာကပါလမွ ကြန္မာန္႔အျဖစ္ ေပးပို႔လာတာကို ေပးပို႔လာသူရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႔ အမ်ားသိေစရန္ ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္...)
အင္မတန္ အကဲဆတ္တဲ့ျပႆနာ တရပ္ (Sensitive issue) ကို ဆရာဦးလိႈင္ျမင့္က သူ႔ဟန္အတိုင္း “ကိုင္” လိုက္လို႔ အသံေတြ ပိုက်ယ္သြားေပမဲ့ သူ႔ရဲ႕ေစတနာကိုေတာ့ ျမင္သာတယ္ထင္ပါတယ္။ သူအဓိက ေျပာလိုတဲ့ လူမ်ိဳး (races) ကို အေျခမခံဘဲ ေဒသကို အေျခခံတဲ့ ျပည္ေထာင္စုစံနစ္ ဆိုတာ ဟာလဲ က်ိဳးေၾကာင္းသင့္ တဲ့ အခ်က္တခု လို႔ ျမင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လြန္ခဲ့တဲ႔ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေလာက္ အထိ ကမၻာႀကီး လံုးတယ္ဆိုတာကို ၈၀% ေလာက္က လက္သင့္ မခံႏိုင္ခဲ့တဲ့ (အစြဲႀကီးတဲ့) တိုင္းျပည္တျပည္ အေနနဲ႔ လူမ်ိဳးကို (နာမည္ကိုပဲျဖစ္ျဖစ္) ေဖ်ာက္ထားတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုတရပ္ဟာလည္း လက္ေတြ႔က်တယ္ေျပာဘို႔ ခက္ပါတယ္။
အင္မတန္ အကဲဆတ္တဲ့ျပႆနာ တရပ္ (Sensitive issue) ကို ဆရာဦးလိႈင္ျမင့္က သူ႔ဟန္အတိုင္း “ကိုင္” လိုက္လို႔ အသံေတြ ပိုက်ယ္သြားေပမဲ့ သူ႔ရဲ႕ေစတနာကိုေတာ့ ျမင္သာတယ္ထင္ပါတယ္။ သူအဓိက ေျပာလိုတဲ့ လူမ်ိဳး (races) ကို အေျခမခံဘဲ ေဒသကို အေျခခံတဲ့ ျပည္ေထာင္စုစံနစ္ ဆိုတာ ဟာလဲ က်ိဳးေၾကာင္းသင့္ တဲ့ အခ်က္တခု လို႔ ျမင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လြန္ခဲ့တဲ႔ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေလာက္ အထိ ကမၻာႀကီး လံုးတယ္ဆိုတာကို ၈၀% ေလာက္က လက္သင့္ မခံႏိုင္ခဲ့တဲ့ (အစြဲႀကီးတဲ့) တိုင္းျပည္တျပည္ အေနနဲ႔ လူမ်ိဳးကို (နာမည္ကိုပဲျဖစ္ျဖစ္) ေဖ်ာက္ထားတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုတရပ္ဟာလည္း လက္ေတြ႔က်တယ္ေျပာဘို႔ ခက္ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ မေရွးမေႏွာင္း (တဦးတည္းဆီက) လြတ္လပ္ေရးရခဲ႔တဲ့ အိႏၵိယႏိုင္ငံဟာ ဘာသာေရး အေၾကာင္းျပဳၿပီး ပါကစၥတန္နဲ႔ ခြဲလိုက္ၿပီးတဲ့ေနာက္ တမီလ္နာဒူး ဘဂၤလား ပန္ဂ်ပ္ အာသံ စသည္ျဖင့္ လူမ်ိဳးျပည္နယ္ေတြ အပါအဝင္ ျပည္နယ္ေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားပါတယ္။ သူတို႔ဆီမွာလဲ လက္နက္စြဲၿပီးခြဲထြက္ ဘို႔ႀကိဳးစားတာေတြ ရွိေပမယ့္ ဒီေန႔ အိႏၵိယဟာ ကမၻာ့အႀကီးဆံုး ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံ အျဖစ္ရပ္တည္ေနရံုမက စီးပြားေရမွာပါ ထိပ္တန္းကိုလွမ္းေနပါၿပီ။
ဘယ္ႏိုင္ငံရဲ႕ကိုလိုနီမွ မျဖစ္ခဲ့ဘူးလို႔ ဂုဏ္ယူေလ႔ရွိတဲ့ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ (စည္းမ်ဥ္းခံဘုရင္စံနစ္) ေဒသအေျချပဳ ျပည္နယ္ေတြနဲ႔ ဖြဲစည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘာသာေရး အေၾကာင္းျပ ခြဲထြက္ေရးလႈပ္ရွားမႈအခ်ိဳ႕ ရွိေနသလို စစ္အာဏာသိမ္းမႈ မၾကာခဏ ျဖစ္တတ္တဲ့ႏိုင္ငံလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီၾကားထဲကပဲ ဒီမိုကေရစီ စံနစ္ရယ္ စီးပြားေရးရယ္ ပံုမွန္တိုးတက္မႈ ရရွိေနတယ္ ဆိုတာေတာ့ အားလံုးအသိပါ။ ေျပာရရင္ ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒရယ္လို႔မရွိတဲ့ ဂရိတ္ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံဟာ (လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ န႔ဲ ၄၀၀ အၾကား) လူမ်ိဳးမတူတဲ့ ႏိုင္ငံငယ္ေလးခုကို ပါလီမန္စံနစ္နဲ႔ေပါင္းၿပီး ယူႏိုက္တက္ကင္းဒမ္း အျဖစ္ရပ္ တည္ေနတာပါ။ သူလဲ ခြဲထြက္ေရး ျပႆနာနဲ႔ မကင္းခဲ႔ပါဘူး (အိုင္ယာလန္)။
အမွန္ေတာ့ အေမရိကန္ႏိုင္ငံဟာလဲ လူမ်ိဳးစု(tribes) နဲ႔ကင္းတာမဟုတ္ပါဘူး။ တခုရွိတာက သူတို႔ကိုယ္တိုင္က က်ဴးေက်ာ္သူေတြမို႔ မူရင္းတိုင္းျပည္ (အဂၤလန္) ဆီကေန ခြဲထြက္ၿပီး လြတ္လပ္ေရး ေၾကျငာခဲ့ခ်ိန္မွာ ေဒသခံ လူမ်ိဳးေရးကိစၥေတြ ရွင္းသေလာက္ျဖစ္ေနၿပီလို႔ ယူဆရင္ ရမရဆိုတာပါ။ ဒါကို အစျပန္မေဖၚမိေအာင္ သို႔မဟုတ္ အမည္တပ္စရာ လူမ်ိဳး မက်န္ေတာ့လို႔မ်ား ေဒသအမည္နဲ႔ ျပည္နယ္ ခြဲခဲ့တာလားေတာင္ စဥ္းစားစရာပါ။ ရွိၿပီးသား ေဒသခံလူမ်ိဳးစုေတြရဲ႕ ဥပေဒေတြ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံေတြဟာ အေမရိကန္ဖြဲ႕စည္းပံုအေပၚ အတိုင္းအတာ တခုထိ ၾသဇာသက္ေရာက္မႈ ရွိခဲ့ေၾကာင္းကိုလည္း မွတ္သားဘူးပါတယ္။ ျပည္နယ္အားလံုး တန္းတူရည္တူ ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီးတဲ့ယေန႔ကာလမွာေတာ့ ဒါေတြဟာသမိုင္းထဲမွာ က်န္ခဲ႔တယ္လို႔ဘဲေျပာရေတာ့မွာပါ။ ဥပေဒအတည္ ျဖစ္တာလည္း ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀ နီးပါးရွိခဲ့ပါၿပီ။ တပါတည္း သတိမူသင့္တာတခုက ကၽြန္ေတာ္ကို႔ တေတြ အေတာ္မ်ားမ်ားစံျပဳေနၾကတဲ့ အဲသည့္ အေျခခံဥပေဒ ဟာဒီေန႔အထိ (၂၇)ႀကိမ္ ျပင္ဆင္ခဲ့ရၿပီးၿပီ ဆိုတာရယ္ အဲသည္ဥပေဒရဲ႕ အသားအျဖစ္ ကိုးးကားေလ႔ရွိတဲ့ လြပ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္၊ ကိုးကြယ္ခြင့္ဆိုတာေတြ မူလျပဌာန္းခ်က္မွာ မပါဘဲ.. ေနာက္မွ ျပင္ဆင္ခ်က္နဲ႔ ထည့္ခဲ့ရတယ္ဆိုတာရယ္၊ လူ႔သမိုင္းမွာ အမဲစက္သဘြယ္ တည္ရွိခဲ့တဲ့ ကၽြန္စံနစ္ကို မူလဥပေဒက အကာအကြယ္ေပးရံုမက အခ်ိန္အတန္ၾကာ မျပဳျပင္ႏိုင္မဲ့ ျပဌာန္းခ်က္ ေတြပါရွိေနခဲ့တယ္ ဆိုတာေတြပါ။
ဒီေနရာမွာ သံုးသပ္မိတာတခုက ႏိုင္ငံတခု တည္ေဆာက္ေရး၊ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးအတြက္ ဖြဲ႔စည္းပံု ဥပေဒမွာ အေျခခံတဲ့ဥပေဒေတြရယ္၊ ဥပေဒေအာက္ကလူေတြ (အုပ္ခ်ဳပ္သူ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ခံသူ) အားလံုးရဲ႕ အရည္အေသြး နဲ႔ အေတြ႔အၾကံဳ (အခ်ိန္) ေတြရယ္ အညီအမွ် အေရးပါတယ္ဆိုတာပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လြပ္လပ္ေရးရၿပီးကစ ယေန႔ထိ ၾကံဳခဲ့ၾကံဳေနဆဲ ျပႆနာေတြဟာ ဒုတိယနဲ႔တတိယ အခ်က္ေတြမွာ အမ်ားအျပားတည္ေနတယ္ဆိုရင္ လြန္မယ္မထင္ပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ ျပည္သူေတြရဲ႕ယံုၾကည္ကိုးစားမႈကို ရယူႏိုင္စြမ္းမရွိပဲ (လက္နက္နဲ႔) အာဏာကိုရယူခဲ့ၿပီး တိုင္းျပည္ကိုဆင္းရဲတြင္းနက္ေစခဲ့တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အရည္အေသြးကေတာ့ “ျပရန္မလို၊ျပၿပီး” ပါဘဲ။ အုပ္ခ်ဳပ္ခံအရည္အေသြးကေရာ။ ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ ရင့္က်က္ျခင္း ဦးေဆာင္တဲ့ ညီညြတ္မႈဆိုတာ အရည္အေသြးတရပ္ လို႔ ျမင္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးလိုဘ မျပည့္မႈတခုေၾကာင့္ ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းလို ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကိုေတာင္ လူပံုအလယ္မွာ နင့္နင့္သီးသီး ပုတ္ခတ္ရဲတဲ့ ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ ရင့္က်က္မႈမ်ိဳးကေတာ့ ျဖစ္ျခင္းျဖစ္ သံပုရာတျခမ္းနဲ႔ ေျခမဲ့ အရည္အေသြးဘဲ ျဖစ္မွာပါ။
ဒီေနရာမွာ ဆရာႀကီးဦးထြန္းေဖရဲ႕“ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစံနစ္ ဘာေၾကာင့္က်ဆံုးရသလဲ” ဆိုတဲ့စာအုပ္ေလး ကို အမွတ္ရမိပါတယ္။ ဆရာႀကီးဟာ ၁၉၂၀ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ေခါင္းေဆာင္၊ ထြန္းေန႔စဥ္ သတင္းစာ တည္ေထာင္သူ သတင္းစာဆရာႀကီး၊ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႔ဝင္ ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီး စသည္ျဖင့္ဂုဏ္ပုဒ္ မ်ားစြာ နဲ႔ ရပ္တည္ခဲ့ၿပီး ေျပာင္ေျမာက္တဲ့ သူ႔စာအေရးအသားေၾကာင့္ ထင္ရွားသူလဲျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာႀကီးရဲ႕ အျခားဂုဏ္ပုဒ္ေတြကေတာ့ မဟုတ္မခံစိတ္နဲ႔ ဥပေဒကို ယံုၾကည္ေလးစား လိုက္နာလိုက္နာမႈပါ။ ျပန္ၾကားေရး ဝန္ႀကီးဘဝမွာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ရဲ႕ လုပ္ရပ္ေတြ အေျခခံဥပေဒနဲ႔မညီညြတ္ဘူးလို႔ ျမင္သမွ် မေထာက္မညွာ ေဝဖန္ ရံုမက ရာထူးကႏုတ္ထြက္ၿပီး အေျခခံဥပေဒအားကိုးနဲ႔ တရားစြဲခဲ့တဲ့သူ၊ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ကို “ဘဝရွင္ မင္းၾတားႀကီး” လို႔ လူသိရွင္ၾကားအမည္ေပးခဲ့ၿပီး လုပ္ေဖၚကိုင္ဘက္ေတြနဲ႔ ျပည္သူေတြကိုလည္း ဥပေဒကို ရဲရဲ လိုက္နာသံုးစြဲ ဘို႔ အျမဲေဆာ္ၾသခဲ့သူပါ။
ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီတက္လာၿပီးေနာက္ ေရးသားထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ အထက္ကစာအုပ္မွာ အဂၤလန္ျပည္မွာ က်င့္သံုးခဲ့တာ ႏွစ္ ၃၀၀ ေက်ာ္(အသားက်ေန)ၿပီျဖစ္တဲ့ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစံနစ္ဟာ သက္ဦးဆံပိုင္ ပေဒသရာဇ္ စံနစ္အေသြးအသားထဲအထိ စိမ့္ဝင္ေနတဲ့ ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ ၁၄ ႏွစ္နဲ႔ဇီဝိန္ခ်ဳပ္ခဲ႔ရတယ္ လို႔ ေရးသားထားၿပီး ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီဟာ သမိုင္းေပးတာဝန္အရ ေပၚေပါက္လာခဲ့တယ္လို႔လဲ တဆက္တည္းေျပာခဲ့ပါတယ္။ မဆလ ေခါင္းေပါင္းစြတ္ အစိုးရ ေပၚေပါက္ၿပီး မေရွးမေႏွာင္း ဆိုသလို ကြယ္လြန္ခဲ့တဲ့ အတြက္ တရိပ္ရိပ္ ထိုးတက္လာတဲ့ အနိဌာရံုေတြကို ဆရာႀကီး ျမင္မသြားရွာေပမဲ့ သူ႔အေတြ႔ အၾကံဳအရ သူယံုၾကည္သလို ေရးခဲ့တဲ့ သူ႔သံုးသပ္ခ်က္ဟာ ဒီေန႔ကာလ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈေတြ အတြက္သခၤမ္းစာ ယူတတ္ရင္ရႏိုင္မယ္ ထင္ပါတယ္။
ျမန္မာ့သမိုင္းတေလွ်ာက္ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ အတြင္း စူ႔ထက္စူ လူစြမ္းေကာင္းေတြ ဦးေဆာင္ေရးဆြဲခဲ့တဲ့ တတိယ ေျမာက္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒရယ္၊ အဲသည္ မေဟာင္းမသစ္ ခပ္ညစ္ညစ္ အတည္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဥပေဒအေပၚ ဗိုက္ေမွာက္ၿပီး တေယာက္တေပါက္ ေအာ္ေနၾကရတဲ့ အျဖစ္သနစ္ေတြရယ္ မသက္မသာၾကည့္ရင္း (မိမိမ်ိဳးဆက္သစ္ေတြအတြက္) ရတက္မေအးသူတဦးရဲ႕ ပုဂၢလိကအျမင္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
အားလံုးကို ခ်င့္ခ်ိန္ၿပီး တိုင္းျပည္အတြက္ အေကာင္းဆံုး စဥ္းစား အရင့္က်က္ဆံုး (တဦးခ်င္း) ေတြးေခၚ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ၾကရင္ ပိုေကာင္းႏိုင္မလားဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ေဆြးေႏြးျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔စိုက္ပ်ိဳးသမွ် ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘဲ ရိတ္သိမ္းၾကရမယ္ (as we sow; so shall we reap) မဟုတ္ပါလား။ ဒီကြန္မင့္ ကို သီးခံတင္ ေပးတဲ့ ကိုဒီမိုကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
ေလာကပါလ....
ဆရာလွဳိင္ျမင့္ရဲ႕ ဖယ္ဒရယ္ ေဆာင္းပါးနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳး အေတြးအေခၚ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေဝဖန္ေဆြးေႏြးၾကတာေတြ ရွိသလို တခ်ိဳ႕ကလည္း ဘေလာ့ဂ္နာမည္ၾကီးဖို႔နဲ႔ ပြဲဆူေအာင္လုပ္တယ္ဆိုျပီး ေဝဖန္ေရးသား လာၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္...။ ဆရာလွဳိင္ျမင့္ရဲ႕ ေဆာင္းပါးအစမွာ စကားဦးသန္းခဲ့တာေလးကို ေသခ်ာဖတ္ၾကည္႔ၾကပါ...။
ဖက္ဒရယ္ဆိုတာ မဖတ္ႀကမွီ ပထမဦးဆံုးေျပာလိုတာကေတာ့ အခုဒီဖက္ဒရယ္မူကို ေရးလိုက္တာဟာ ပြဲဆူေအာင္ ေရးတယ္လို႔ မထင္မိႀကဖို႔ပါ။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္ေရးမွာက က်ေနာ့္အျမင္ ျမင္ေနတာက ၁၉၈၀ ေက်ာ္၀န္းက်င္ကထဲက။
ဒီလို ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့တာပါ...။ စာဖတ္သူ အားလုံး မိမိတို႔ ကိုယ္ပိုင္အျမင္ေတြကို ဝင္ေရာက္ ေဆြးေႏြးႏိုင္ဖို႔ ေဖာ္ျပလိုက္တာပါ...။ ဒီေဆာင္းပါးဟာလည္း မျပီးဆံုးေသးပါဘူး.. ဆက္လက္ ေဖာ္ျပေပးပါဦးမယ္..။
ေဒါက္တာလွဳိင္ျမင့္ရဲ႕ ယခင္ေဆာင္းပါးမ်ား ျပန္လည္ဖတ္ခ်င္ရင္ Labelsမွ ေဒါက္တာလွဳိင္ျမင့္ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ႏွိပ္ျပီး ျပန္လည္ ဖတ္ရွဳႏိုင္ပါတယ္...။
-------------------------------------------------------------------
comment nkau myi
" ဒီလိုပံုနဲ႔ မိုးႀကီးခ်ဳပ္လွ်င္ " .... (ေဆာင္းပါးရွင္ ေလာကပါလ)
Posted: 15 Sep 2011 01:43 PM PDT
(ေဆာင္းပါးရွင္ ေလာကပါလ)
ေဒါက္တာလိႈင္ျမင့္ရဲ႕ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ေဆာင္းပါးကိုဖတ္ၿပီး ဒီဆရာေတာ့ လုပ္ခ်လိုက္ျပန္ၿပီလို႔ စိတ္ထဲက ေျပာမိပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အေရးအပါဆံုး ျဖစ္သေလာက္ ျပႆနာအမ်ားဆံုး အရႈပ္အေထြးဆံုးနဲ႔ (အခန္႔မသင့္ရင္ မ်ိဳးပါတံုးႏိုင္တဲ့) အႏၱရာယ္ အႀကီးမားဆံုး ကိစၥတခုကိုမွ သြားထိလိုက္တာကိုပါ။ အႏၱရာယ္ ဘယ္ေလာက္ႀကီးတယ္ ဆိုတာေတာ့ ေျပာဘို႔ေတာင္လိုမယ္ မထင္ပါဘူး။ ဒီကိစၥကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ကြဲလိုက္ရတဲ့ စိတ္ဝမ္းေတြ၊ ျဖစ္လိုက္ရတဲ့ရန္ေတြ၊ တိုက္လိုက္ရတဲ့စစ္ေတြ၊ ဆံုးရႈံးလိုက္ရတဲ့ အသက္အိုးအိမ္ စည္းစိမ္ေတြ။ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္ တိုင္းျပည္ လြပ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲေတြမွာ ေပးဆပ္ခဲ့ရတဲ့ အသက္ေတြထက္ လြပ္လပ္ေရးရၿပီး ဒီတိုင္းျပည္ကို ဘယ္သူဘယ္လို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအေပၚ တိုက္ရင္း ေပးဆပ္ခဲ့ရတဲ့ အသက္ေတြက ပိုေတာင္မွ မ်ားေနမလားလို႔ပါ။ ခုခ်ိန္ထိ ေပးဆပ္ေနရဆဲ ေပးဆပ္ဘို႔ တာစူေနၾကဆဲ ဆိုတဲ့ အခ်က္ကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္လို႔ ဆိုရမလိုေတာင္ ျဖစ္ေနပါၿပီ။
ဒီလို အခင္းအက်င္းနဲ႔ အေနအထားမ်ိဳးမွာ ေဒါက္တာလိႈင္ျမင့္ ဒီအစ သြားဆြဲလိုက္တာ နဲနဲေတာ့ မိုက္မဲရာက် တယ္လို႔ ထင္စရာပါ။ ဒါေပမဲ့ အဆိုးထဲက အေကာင္းေျပာရမလို (blessing in disguise) ျဖစ္လာတာတခုက သူ႔စာေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ညီအကိုေတြမွာ အကင္းေသပံု မရေသးတဲ့ ကိုယ္တြင္းနာေလးေတြ ကိုယ္စီကိုယ္စီ အလွ်ိဳအလွ်ိဳဆိုသလို ေပၚလာၾကတာကို ျမင္ခြင့္ရလိုက္ျခင္းပါဘဲ။ ျမင္ရသမွ ေၾကာက္ခမန္းလိလိ လို႔သာ ေျပာပါရေစေတာ့။ စံနစ္တခုရဲ႕ ညံ့ဖ်င္းမႈကို ႏွစ္ေပါင္းအေတာ္ၾကာ ခံစားခဲ့ၾကျခင္းရဲ႕ ရလဒ္တခုအျဖစ္ ေဒါသေတြ၊ အမုန္းတရားေတြ ေရာင္ျပန္ဟပ္ေနတာကို နားလည္ႏိုင္သည့္တိုင္ အဲသည္အရာေတြရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈကိုခံယူရင္း ဆင္ျခင္တံုတရား လြတ္သြားတာမ်ိဳးကေတာ့ စိတ္မသက္သာစရာပါ။ အထူးသျဖင့္ ေခတ္ေလးေခတ္ေလာက္မွာ တစ္ေယာက္ေပၚထြက္ဘို႔ မလြယ္ကူသလို ယေန႔ထိလဲ အစားမရႏိုင္ေသးတဲ႔ သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းလို ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳး ကိုေတာင္ ခ်မ္းသာမေပးႏိုင္တဲ့ လက္လြတ္စပယ္ အတၱမ်ိဳးက်ေတာ့ ကမ္းကုန္ၿပီဆိုတာထက္ “ကၽြန္ေတာ္တို႔ အားလံုး လြတ္လပ္ေရးနဲ႔မွ ထိုက္တန္ေသးရဲ႕လား” လို႔ ေမးရမလိုျဖစ္ေတာ့တာပါဘဲ။ ခြင့္ျပဳပါ။
သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး တညီတညြတ္ထဲ (ငယ္ငယ္တံုးက သင္ခဲ႔ရဘူးတ့ဲ ဆရာ တေယာက္ရဲ႕ ေလသံအတိုင္းေျပာရရင္) “ပါးစပ္နဲ႔” ၾကည္ညိဳမဆံုးျဖစ္ေနၾကၿပီး “တႏွစ္တခါ” အလြမ္းသယ္ သယ္ ေနၾကတ၊ဲ့ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီးလို႔ ကန္႔ကြက္သူမရွိ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရည္ညႊန္းေလ႔ရွိၾကတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ (ေအာင္ဆန္း) ကို “ေဟ႔ေကာင္ ေအာင္ဆန္း၊ မင္းကဆရာလား.. ငါကဆရာလားကြ..ေဟ့” လို႔ ေငါက္လို႔ရတဲ့အထိ ၾသဇာႀကီးမားသူတဦး ဆိုတာကို (အရပ္စကားဝိုင္းထဲ ဆြဲသြင္းမယ္ၾကံတိုင္း) မေမ႔သင့္ဘူးလို႔ေတာ့ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ တခါတခါေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္မွာ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းေတြ သမင္ေမြးရင္းက်ားစားရင္း ျဖစ္ျဖစ္ေနရတာ မူေၾကာင့္လား လူေၾကာင့္လား စဥ္းစား စရာျဖစ္လာရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္စကား ေဘးေရာက္သြား ရင္ခြင့္လႊတ္ေပးၾကပါ။ ေဒါက္တာလိႈင္ျမင့္ ေဆာင္းပါးကို ကြန္မာန္႔ ေပးဘို႔ႀကိဳးစားရာက ဒီအထိေရာက္လာတာဟာ ဒီလို ေဘးေရာက္ေရာက္သြားတဲ့ အေတြးေတြရဲ႕ ေစ႔ေဆာ္မႈေၾကာင့္ ဆိုတာကိုလဲ ဝန္ခံလိုပါတယ္။ ဘာအေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ျဖစ္ သူ “လူမိုက္” လုပ္လိုက္လို႔ ဒီလိုျမင္စရာ၊ ေတြးစရာ၊ ေရးစရာ၊ ေဆြးေႏြးစရာေတြ ၾကံဳၾက၊ ေျပာၾကဆိုၾက၊ (ေစာေစာကေျပာသလို ကိုယ့္မိ ကိုယ့္ဖ အမိအဖသဘြယ္ ၾကည္ညိဳထိုက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ေတြကို အသားလြတ္ မထိပါးဘဲ) ရံႈ႕ခ် ပစ္တင္ေဝဖန္ၾက တာဟာလဲ လူမသိသူမသိ ႀကိတ္ၿပီး “ဓါးေသြး” ေနတာထက္စာရင္ ေတာ္ေသးတာမို႔ ၾကံဖန္ ေက်းဇူးတင္ရ မလိုပါဘဲ။ အမ်ားအက်ိဳးအလို႔ငွါ သူမ်ားကိုေဝဖန္ရင္း သူမ်ားေျပာတာနားေထာင္ ကိုယ့္ကိုကိုယ္လဲ သံုးသပ္ ႏိုင္ၾကရင္ ပိုေကာင္းမယ္ ယူဆၿပီး ဒီေဆာင္းပါးကို အဲသည္ဘက္ေရွ႕ရႈတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ ေပးသြားဘို႔ ရည္ရြယ္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္အတြက္ အေရးႀကီးတယ္လဲ ထင္လို႔ပါ။
အထက္မွာေျပာခဲ့သလို အင္မတန္ အကဲဆတ္တဲ့ျပႆနာ တရပ္ (Sensitive issue)ကို ဆရာ ဦးလိႈင္ျမင့္က သူ႔ဟန္အတိုင္း “ကိုင္” လိုက္လို႔ ပြဲဆူသြားရေပမဲ့ သူ႔ရဲ႕ေစတနာကိုေတာ့ ျမင္သာတယ္ ထင္ပါတယ္။ သူလဲ ဒီေျမဖြားတဦးဘဲေလ။ အေျပာမနပ္လို႔ ဆဲသလို ျဖစ္သြားတာကေတာ့ ဆရာကိုယ္တိုင္ သတိထားရမယ့္ သူ႔အပိုင္းေပါ့။ အထူးသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားေတြ သနားမွ ခ်မ္းသာရမလိုဆိုတဲ႔ စကားတခြန္းဘယ္ေလာက္ တာသြားသလဲဆိုတာ ခုေလာက္ဆို ဆရာလဲဲ သိေလာက္ၿပီ ထင္တာပါဘဲ။ ေျပာသာေျပာရတယ္ သူေျပာလိုတဲ့ လူမ်ိဳး (races) ကို အေျခမခံဘဲ ေဒသကို အေျခခံတဲ့ ျပည္ေထာင္စုစံနစ္ ဆိုတာကေတာ့ က်ိဳးေၾကာင္းသင့္တဲ့ အခ်က္တခုလို႔ဘဲ ျမင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လြန္ခဲ့တဲ႔ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေလာက္ အထိ ကမၻာႀကီး လံုးတယ္ဆိုတာကို ၈၀% ေလာက္က လက္သင့္ မခံႏိုင္ခဲ့တဲ့ (အစြဲႀကီးတဲ့) တိုင္းျပည္တျပည္ အေနနဲ႔ လူမ်ိဳးကို (နာမည္ကိုပဲျဖစ္ျဖစ္) ေဖ်ာက္ထားတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုတရပ္ဟာလက္ေတြ႔မက်လွဘူးဆိုတာေတာ့ ေျပာလိုေဇာ အားႀကီးၿပီး သူေမ႔သြားပံုရပါတယ္။ ထားပါေတာ့။
ခုသူစလိုက္တဲ့ ဒို႔ျပည္ေထာင္စု ဒို႔ျပည္နယ္ ဆိုတာကို သူမ်ားျပည္ေထာင္စု သူမ်ားျပည္နယ္ေတြနဲ႔ ယွဥ္ၿပီး နည္းနည္း ၾကည့္ၾကည့္ရေအာင္ပါ။ ယွဥ္တယ္ဆိုတာလဲ ျမင္သာရံုေလာက္ပါ။ ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ ေနာက္တခုျဖစ္တဲ႔ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ အတြင္း အေျခခံဥပေဒ ႏွစ္ခု ဖ်က္သိမ္းခံခဲ႔ရၿပီး သံုးခု ေျမာက္ကလည္း ခ်ီကတည္းက ယဥ္သကို ဆိုသလိုမ်ိဳး ျဖစ္ေနတာကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမွာ ျဖစ္သလို ျပည္သူ ေတြ မၾကံဳစဘူး ၾကံဳေနၾကရတဲ့ ဒုကၡသုကၡ ေတြကိုလည္း ျမင္တဲ့အတိုင္း သိၾကရမွာပါ။ တဆက္တည္း လက္ရွိ အေယာင္ျပေလးဘဲျဖစ္ျဖစ္ အေပါင္း လကၡဏာေဆာင္တဲ့ တိုးတက္မႈေလးေတြကို သံသယေဘးခ်ိတ္ၿပီး ၾကည့္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဘို႔ လိုအပ္မယ္လည္း ထင္ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ မေရွးမေႏွာင္း (တဦးတည္းဆီက) လြတ္လပ္ေရးရခဲ႔တဲ့ အိႏၵိယႏိုင္ငံဟာ တမီလ္နာဒူး ဘဂၤလား၊ ပန္ဂ်ပ္၊ အာသံ စသည္ျဖင့္ လူမ်ိဳး (သို႔မဟုတ္) ဘာသာစကားေျချပဳ ျပည္နယ္ေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားပါတယ္။ ႏိုင္ငံႀကီးၿပီး လူမ်ိဳးစံုတဲ့ သူတို႔ဆီမွာ ခြဲထြက္ေရးျပႆနာေတြ ရွိခဲ့ ရွိေနဆဲပါ။ အမ်ားသိၿပီးျဖစ္တဲ့အတိုင္း Jammu and Cashmir ကိစၥဆိုရင္ ကာလသမဂၢလို အဖြဲ႔အစည္းမ်ိဳးေတာင္ မကယ္ႏိုင္ဘဲ ခုခ်ိန္ထိ တင္းမာဆဲပါ။ သည္အထဲ ရာဇဝင္ခ်ဥ္းေနတဲ့ ဇာတ္နိမ့္ဇာတ္ျမင့္ ခြဲျခားမႈက ဒီေခတ္ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရး စံေတြအတြက္ ႀကီးမားတဲ့စိမ္ေခၚမႈ တရပ္ျဖစ္ရွိ ေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီၾကားထဲကဘဲ အိႏၵိယဟာ ကမၻာ့အႀကီးဆံုး ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံအျဖစ္ ေတာက္ေလွ်ာက္ ရပ္တည္ေနရံုမက ဒီေန႔ဆိုရင္ စီးပြားေရးမွာပါ ထိပ္တန္းက်တဲ့ႏိုင္ငံ တခုအျဖစ္ကို ကူးေျပာင္းလို႔ေနပါၿပီ။ ေရးၿပီးကတည္းက မဖ်က္ခဲ့တဲ့ သူတို႔ရဲ႕ အေျခခံဥပေဒကို ႏွစ္ ၆၀ အတြင္း အႀကိမ္ ၅၀ ျပင္ဆင္ၿပီးသား ဆိုတာကေတာ့ မွတ္သားစရာလို႔ ေျပာရမွာပါ။
ဒါ့အျပင္ မူလက အခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာပိုင္ ဒီမိုကရက္တစ္ သမၼတႏိုင္ငံ ဆိုတဲ့စာသားကို ၁၉၇၆ ခုနွစ္ေရာက္မွ ဘာသာေပါင္းစံု စုစည္းညီညြတ္ေသာ အခ်ဳပ္အခ်ာ အာဏာပိုင္ ဆိုရွယ္လစ္ ဒီမိုကရက္တစ္ သမၼတႏိုင္ငံ ဆိုတဲ့စာသားေတြနဲ႔ အစားထိုးျပင္ဆင္ခဲ့တယ္ ဆိုတာကလဲ စိတ္ဝင္စားစရာပါ။ အေရးမပါလွေပမဲ့ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒဟာ ကမၻာေပၚမွာ အခန္းအမ်ားဆံုးနဲ႔ အရွည္လ်ားဆံုး ဆိုတဲ့အခ်က္ကလည္း “ကုလားကားေပရွည္တယ္” လ႔ို ေျပာေလ႔ရွိၾကတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာေတြ ျပံဳးမိတဲ့အထိ စိတ္ဝင္စားစရာျဖစ္ႏိုင္ပါေသးတယ္။ ရယ္စရာ ေျပာတာပါ။
ဘယ္ႏိုင္ငံရဲ႕ကိုလိုနီမွ မျဖစ္ခဲ့ဘူးပါလို႔ ဂုဏ္ယူေလ႔ရွိတဲ့ ထိုင္းႏိုင္ငံဟာ စည္းမ်ဥ္းခံဘုရင္စံနစ္ (Constitutional Monarchy) ကို ေျပာင္းခဲ့တဲ့ ၁၉၃၂ ခုႏွစ္ကစၿပီးဒီေန႔ထိ ယာယီဖြဲ႔စည္းပံု အပါအဝင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ၁၇ ႀကိမ္ ေရးဆြဲခဲ႔ၿပီး လက္ရွိတည္ဆဲ အေျခခံဥပေဒကို ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာေရးဆြဲခဲ့တာပါ။ စစ္ဘက္အာဏာ တခါသိမ္း တိုင္း ဥပေဒအသစ္ တခါဆြဲတာမို႔ ဥပေဒျပဳခ်င္လို႔ အာဏာသိမ္းတာလား၊ အာဏာျမဲခ်င္လို႔ ဥပေဒျပဳတာလား ေမးရေလာက္ေပမဲ့ ဘယ္ဥပေဒမွလဲ ၁၀ ႏွစ္သက္တမ္း မတိုင္ခဲ့ပါဘူး။ မွတ္သားသင့္တာကေတာ့ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒဟာ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရး စံခ်ိန္စံညႊန္းေတြအရ အျပည့္စံုဆံုး၊ အေကာင္းဆံုးအျဖစ္ ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ အသိအမွတ္ျပဳ ခံခဲ့ရတာပါဘဲ။ အဲသည္ဥပေဒမွာ စစ္တပ္ကအာဏာ သိမ္းလာခဲ့ရင္ ကန္႔ကြက္ ဆႏၵျပခြင့္ ဆိုတာမ်ိဳးအထိ ထည့္သြင္းထားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီဥပေဒလဲ ေနာင္ေတာ့္ ေနာင္ေတာ္ေတြရဲ႕ သခါၤရသေဘာကို မလြန္ဆန္ႏိုင္ဘဲ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ အာဏာသိမ္းမႈမွာ ပ်က္ျပယ္ခဲ့ရပါတယ္။ ဒါကိုၾကည့္ၿပီး ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးတည္ၿငိမ္မႈကို ေမးခြန္းထုတ္စရာအမွန္ျဖစ္ေပမဲ့ ႏိုင္ငံစီးပြားေရးနဲ႔ ျပည္သူေတြရဲ႔ဘဝ အဆင့္အတန္းကေတာ့ သိၾကတဲ့အတိုင္းပါ။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈနယ္ပယ္အျဖစ္ ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ေတာ္ေတြ၊ ကံေႄကြးခ် နယ္ပယ္ေတြကို အေျချပဳတဲ့ ျပည္နယ္ေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတာပါ။ ဘာသာေရး အေၾကာင္းျပ ခြဲထြက္လိုတဲ႔ ေတာင္ပိုင္းေဒသကလြဲရင္ သာမန္အားျဖင့္ၿငိမ္းခ်မ္းတယ္ေျပာႏိုင္ေပမဲ့ ျပည္သူေတြ အင္မတန္ၾကည္ညိဳ တဲ့ ကမၻာ့နန္းသက္အရွည္ဆံုး ရာမ (၉) ဘုရင္ႀကီး (သက္ေတာ္ ၈၄) ကံကုန္ၿပီးကာလ ေနာက္ပိုင္းကိုေတာ့ ခန္႔မွန္းရခက္ လွပါေသးတယ္။
ေျပာရရင္ ဖြဲ႔စည္းပံု ဥပေဒရယ္လို႔မရွိတဲ့ အဂၤလန္ႏိုင္ငံဟာလဲ ၁၇ ရာစုအလယ္ ကာလေလာက္မွာ ပါလီမန္ ဂိုဏ္းသားေတြနဲ႔ ရွင္ဘုရင္ ရန္ျဖစ္ရာက ဘုရင္ရႈံးၿပီး စည္းးမ်ဥ္းခံ ဘုရင္ျဖစ္စံနစ္ ျဖစ္သြားခဲ့ၿပီးေနာက္ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီနည္းနဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္လာခဲ့တာ ႏွစ္ေပါင္း ၃၅၀ ေက်ာ္ပါၿပီ။ ဂရိတ္ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံဟာ (လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ န႔ဲ ၄၀၀ အၾကား) လူမ်ိဳးမတူတဲ့ ႏိုင္ငံငယ္ေလးခုကို ပါလီမန္စံနစ္နဲ႔ ေပါင္းၿပီး ယူႏိုက္တက္ကင္းဒမ္း အျဖစ္ရပ္တည္ေနတာပါ။ သူလဲခြဲထြက္ေရး ျပႆနာနဲ႔ မကင္းခဲ႔ပါဘူး (အိုင္ယာလန္)။ ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒရယ္လို႔ေတာင္ မရွိဘဲ ကမၻာ႔ေနမဝင္ အင္ပါယာ တခုထူေထာင္ႏိုင္ခဲ႔တဲ့ သူတို႔ရဲ႕ အစြမ္းအစကေတာ့ စိတ္ဝင္တစား ရွိသင့္တာအမွန္ပါဘဲ။ အရည္အခ်င္းျပည့္ဝတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြကို ေရႊးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ႏိုင္ၾကတာရယ္၊ အရည္အခ်င္း ရွိတဲ့ပါလီမန္မွာ ေဆြးေႏြးဆံုးျဖတ္ၾကၿပီးတဲ့ေနာက္ ဥပေဒေတြ (Laws) ျပဌာန္းခ်က္ေတြ (Statutories)၊ စာခ်ဳပ္စာတမ္းေတြ(Treaties) အျဖစ္မွတ္တမ္းတင္ၿပီးရင္ မမိွတ္မသံု ေလးစားလိုက္နာၾကတဲ့ စည္းကမ္းရယ္ ေၾကာင့္လို႔ သံုးသပ္ရင္ လကၡံႏိုင္ၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။
အမွန္ေတာ့ အေမရိကန္ႏိုင္ငံဟာလဲ လူမ်ိဳးစု(tribes) နဲ႔ကင္းတာမဟုတ္ပါဘူး။ တခုရွိတာက သူတို႔ကိုယ္တိုင္က က်ဴးေက်ာ္သူေတြမို႔ မူရင္းတိုင္းျပည္ (အဂၤလန္) ဆီကေနခြဲထြက္ၿပီး လြတ္လပ္ေရး ေၾကျငာခဲ့ခ်ိန္မွာ ေဒသခံ လူမ်ိဳးေရးကိစၥေတြ ရွင္းသေလာက္ျဖစ္ေနၿပီလို႔ ယူဆရင္ ရမရဆိုတာပါ။ ဒါကို အစျပန္မေဖၚမိေအာင္ သို႔မဟုတ္ အမည္တပ္စရာလူမ်ိဳး မက်န္ေတာ့လို႔မ်ား ေဒသအမည္နဲ႔ ျပည္နယ္ ခြဲခဲ့တာလားေတာင္ စဥ္းစားစရာပါ။ ရွိၿပီးသားေဒသခံလူမ်ိဳးစုေတြရဲ႕ ဥပေဒေတြ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံေတြဟာ အေမရိကန္ဖြဲ႔စည္းပံုအေပၚ အတိုင္းအတာ တခုထိ ၾသဇာသက္ေရာက္မႈ ရွိခဲ့ေၾကာင္းကိုလည္း မွတ္သားဘူးပါတယ္။ ျပည္နယ္အားလံုး တန္းတူရည္တူ ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီးတဲ့ ယေန႔ကာလမွာေတာ့ ဒါေတြဟာ သမိုင္းထဲမွာ က်န္ခဲ႔တယ္လို႔ဘဲေျပာရေတာ့မွာပါ။ ဥပေဒအတည္ ျဖစ္တာလည္း ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀ နီးပါးရွိခဲ့ပါၿပီ။ တပါတည္း သတိမူသင့္တာတခုက ကၽြန္ေတာ္ကို႔ တေတြ အေတာ္မ်ားမ်ားစံျပဳေနၾကတဲ့ အဲသည္အေျခခံဥပေဒ ဟာဒီေန႔အထိ ၂၇ ႀကိမ္ ျပင္ဆင္ခဲ့ရၿပီးၿပီ ဆိုတာရယ္ အဲသည္ဥပေဒရဲ႕အသားအျဖစ္ ကိုးးကားေလ႔ရွိတဲ့ လြပ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္၊ ကိုးကြယ္ခြင့္ဆိုတာေတြ မူလ ျပဌာန္းခ်က္မွာ မပါဘဲေနာက္မွျပင္ဆင္ခ်က္နဲ႔ ထည့္ခဲ့ရတယ္ဆိုတာရယ္၊ လူ႔သမိုင္းမွာ အမဲစက္သဘြယ္ တည္ရွိခဲ့တဲ့ ကၽြန္စံနစ္ကို မူလဥပေဒက အကာအကြယ္ေပးရံုမက အခ်ိန္အတန္ၾကာမျပဳျပင္ႏိုင္မဲ့ ျပဌာန္းခ်က္ ေတြပါရွိေနခဲ့တယ္ ဆိုတာေတြပါ။
သံုးသပ္မိတာတခုက ႏိုင္ငံတခု တည္ေဆာက္ေရးနဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးတို႔ အတြက္ ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒရယ္၊ အဲသည္ ဥပေဒမွာ အေျခခံတဲ့ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒ နည္းဥပေဒေတြရယ္၊ ဥပေဒကိုလိုက္နာက်င့္သံုးၾကမယ့္ ဥပေဒေအာက္က (No one is above the Law) လူေတြ (အုပ္ခ်ဳပ္သူ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ခံသူ) အားလံုးရဲ႕ အရည္အေသြးနဲ႔ အခ်ိန္နဲ႔ရင္းၿပီး ယူတတ္မွရတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳေတြရယ္ အညီအမွ် အေရးပါတယ္ဆိုတာပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လြပ္လပ္ေရးရၿပီးကစ ယေန႔ထိ ၾကံဳခဲ့ၾကံဳေနဆဲ ျပႆနာေတြဟာ ဒုတိယနဲ႔ တတိယ အခ်က္ေတြမွာ အမ်ားအျပား တည္ေနတယ္ဆိုရင္ လြန္မယ္မထင္ပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ ျပည္သူေတြရဲ႕ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈကို ရယူႏိုင္စြမ္းမရွိပဲ (လက္နက္နဲ႔) အာဏာကို ရယူခဲ့ၿပီး တိုင္းျပည္ကို ဆင္းရဲတြင္းနက္ေစခဲ့တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အရည္အေသြးကေတာ့ “ျပရန္မလို၊ျပၿပီး” ပါဘဲ။ ဒီအတြက္လည္း အရည္အခ်င္းျပည့္ဝသူေတြ ဦးဆာင္တဲ့အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔တခု ေပၚေပါက္ဘို႔ ဘက္ေပါင္းစံုက ႀကိဳးစားေနၾကတယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ မွ်မွ်တတျဖစ္ေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ခံဘက္က အရည္အေသြးကေရာ။ ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ ရင့္က်က္ျခင္း ဦးေဆာင္တဲ့ ညီညြတ္မႈဆိုတာ အရည္အေသြးတရပ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးလိုဘ မျပည့္မႈတခုေၾကာင့္ ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းလို ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကိုေတာင္ လူပံုအလယ္မွာ နင့္နင့္သီးသီး ပုတ္ခတ္ရဲတဲ့ ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ ရင့္က်က္မႈမ်ိဳးကေတာ့ ျဖစ္ျခင္းျဖစ္ သံပုရာတျခမ္းနဲ႔ေျခမဲ့ အရည္အေသြးဘဲျဖစ္မွာပါ။ ဒီစကား ထပ္တလဲလဲေျပာသလိုျဖစ္ရင္ ခြင့္လႊတ္ပါလို႔ ေျပာရင္း စဥ္းစားၾကပါလို႔ လဲ “ထပ္” ေျပာခ်င္ပါေသးတယ္။
ဒီေနရာမွာ ဆရာႀကီးဦးထြန္းေဖရဲ႕“ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစံနစ္ ဘာေၾကာင့္က်ဆံုးရသလဲ” ဆိုတဲ့စာအုပ္ေလး ကို အမွတ္ရမိပါတယ္။ ဆရာႀကီးဟာ ၁၉၂၀ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ေခါင္းေဆာင္၊ ထြန္းေန႔စဥ္ သတင္းစာ တည္ေထာင္သူ သတင္းစာဆရာႀကီး၊ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႔ဝင္ ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီး စသည္ျဖင့္ဂုဏ္ပုဒ္ မ်ားစြာ နဲ႔ ရပ္တည္ခဲ့ၿပီး ေျပာင္ေျမာက္တဲ့ သူ႔စာ အေရးအသားေၾကာင့္ ထင္ရွားသူလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာႀကီးရဲ႕ အျခားဂုဏ္ပုဒ္ေတြကေတာ့ မဟုတ္မခံစိတ္နဲ႔ ဥပေဒကို ယံုၾကည္ေလးစား လိုက္နာမႈပါ။ ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီး ဘဝမွာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ရဲ႕ လုပ္ရပ္ေတြ အေျခခံဥပေဒနဲ႔မညီညြတ္ဘူးလို႔ ျမင္သမွ် မေထာက္မညွာ ေဝဖန္ ရံုမက ရာထူးကႏုတ္ထြက္ၿပီး အေျခခံဥပေဒအားကိုးနဲ႔ တရားစြဲခဲ့တဲ့သူ၊ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ကို “ဘဝရွင္ မင္းၾတားႀကီး” လို႔ လူသိရွင္ၾကား အမည္ေပးခဲ့ၿပီး လုပ္ေဖၚကိုင္ဘက္ေတြနဲ႔ ျပည္သူေတြကိုလည္း ဥပေဒကို ရဲရဲ လိုက္နာသံုးစြဲ ဘို႔ အျမဲေဆာ္ၾသခဲ့သူပါ။
ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီတက္လာၿပီးေနာက္ ေရးသားထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ အထက္ကစာအုပ္မွာ အဂၤလန္ျပည္မွာ က်င့္သံုးခဲ့တာ ႏွစ္ ၃၀၀ ေက်ာ္(အသားက်ေန)ၿပီျဖစ္တဲ့ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစံနစ္ဟာ သက္ဦးဆံပိုင္ ပေဒသရာဇ္ စံနစ္အေသြးအသားထဲအထိ စိမ့္ဝင္ေနတဲ့ ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ ၁၄ ႏွစ္နဲ႔ဇီဝိန္ခ်ဳပ္ခဲ႔ရတယ္ လို႔ ေရးသားထားၿပီး ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီဟာ သမိုင္းေပးတာဝန္အရ ေပၚေပါက္လာခဲ့တယ္လို႔လဲ တဆက္တည္းေျပာခဲ့ပါတယ္။ မဆလ ေခါင္းေပါင္းစြတ္ အစိုးရ ေပၚေပါက္ၿပီး မေရွးမေႏွာင္း ဆိုသလို ကြယ္လြန္ခဲ့တဲ့ အတြက္ တရိပ္ရိပ္ ထိုးတက္လာတဲ့ အနိဌာရံုေတြ ကို ဆရာႀကီးျမင္မသြားရွာေပမဲ့ သူ႔အေတြ႔ အၾကံဳအရ သူယံုၾကည္သလို ေရးခဲ့တဲ့ သူ႔သံုးသပ္ခ်က္ဟာ ဒီေန႔ကာလျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈေတြ အတြက္သခၤမ္းစာ ယူတတ္ရင္ရႏိုင္မယ္ ထင္ပါတယ္။ ေသခ်ာတာတခုကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံဟာ ထိုင္းႏိုင္ငံလို ၁၇ ခုေျမာက္ အေျခခံဥပေဒေရးဆြဲတဲ့ ဒဏ္ခံႏိုင္ ေလာက္ေအာင္ အင္အားမရွိေတာ့ပါဘူး ဆိုတာပါဘဲ။
ျမန္မာ့သမိုင္းတေလွ်ာက္ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ အတြင္း စူ႔ထက္စူ လူစြမ္းေကာင္းေတြ ဦးေဆာင္ေရးဆြဲခဲ့တဲ့ တတိယေျမာက္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒရယ္၊ အဲသည္ မေဟာင္းမသစ္ ခပ္ညစ္ညစ္နဲ႔ အတည္ျဖစ္ခဲ့ရတဲ့ ဥပေဒအေပၚ ဗိုက္ေမွာက္ၿပီး တေယာက္တေပါက္ ေအာ္ေနၾကတဲ့ အျဖစ္သနစ္ေတြရယ္ မသက္မသာၾကည့္ရင္း (မိမိမ်ိဳးဆက္သစ္ေတြ အတြက္) ရတက္မေအးသူတဦးရဲ႕ ပုဂၢလိကအျမင္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ အားလံုးကို ခ်င့္ခ်ိန္ၿပီး တိုင္းျပည္အတြက္ အေကာင္းဆံုးစဥ္းစား အရင့္က်က္ဆံုး (တဦးခ်င္း) ေတြးေခၚ လုပ္ကိုင္ ႏိုင္ၾကရင္ ပိုေကာင္းႏိုင္မလားဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ တင္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စိုက္ပ်ိဳးသမွ် ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘဲ ရိတ္သိမ္းၾကရမယ္ (as we sow; so shall we reap) မဟုတ္ပါလား။ တခုေျပာသင့္တယ္ထင္တာက ႏွစ္ပရိေစၦဒ ရွည္ၾကာစြာ ဒုကၡေပါင္းစံု ခါးစည္းခံၿပီး (ကၽြန္ေတာ္ဉာဏ္မီ သေရြ႕ ျပန္ေျပာင္းၾကည့္သမွ်ေတာ့ သုခေပါင္းစံုရယ္လို႔ မရွိသေလာက္ပါဘဲ) ေနထိုင္လာၾကသည္ ႏွင့္အမွ် ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျပည္ေထာင္စုသားေတြအခ်င္းခ်င္း မေမ႔ႏိုင္တဲ့ျဖစ္ရပ္ေတြ နာက်င္မႈေတြ ရွိၾကမွာ မလြဲသလို ဒီနာက်င္မႈေတြကို နာက်ည္းမႈ အျဖစ္သမိုင္းထဲကို သယ္ေဆာင္ဘို႔သင့္မသင့့္္ ရာမရာခ်င့္ခ်ိန္ဘို႔ေတာ့လိုၾကမယ္ ဆိုတာပါ။
အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး စာေရးဆရာႀကီး H. Fielding Hall ေရးသားၿပီး ဆရာပါရဂူ ဘာသာျပန္ခဲ့တဲ့ သီေပါ၏မေဟသီ (Thibaw’s Queen) စာအုပ္ထဲက မွတ္မိသမွ်ေလး ေဖါက္သယ္ခ်ပါရေစဦး (ႏွစ္ေပါင္းသံုးဆယ္ေက်ာ္ခဲ့ၿပီမို႔ အရင္းအတိုင္းေတာ့ မဟုတ္ပါ)။ “ငယ္တံုးရြယ္တံုးသာ ေမ႔မရႏိုင္ဘူး ေမ႔ဘို႔မလြယ္ဘူး ေျပာေနၾကတာပါ။ ႀကီးျပင္းလာတဲ့ အခါက်ေတာ့လဲ တကယ္တမ္း မလြယ္တဲ့အရာ ဟာ ေမ႔ဘို႔ မဟုတ္ဘဲ အမွတ္ရဘို႔ ဆိုတာ သိလာပါလိမ္႔မယ္”။ လူ႔သက္တမ္းတခု အတြက္ေတာ့ ဒီစကား ဘယ္ေလာက္မွန္တယ္ဆိုတာ ရွင္းျပဘို႔လိုမယ္မထင္ပါ။ နဲနဲဆန္႔ၿပီး ကၽြန္ေတာ္ေတြးမိသလို ေျပာလိုတာက ႏိုင္ငံတခုရဲ႕သက္တမ္းနဲ႔ပတ္သက္ရင္ ပိုလို႔ေတာင္မွမွန္မလားလို႔ပါ။ ေရွးအထက္ေက်ာ္ ကာရီက သေရေခတၱရာ၊ တေကာင္း၊ ပုဂံ၊ အင္းဝ၊ ဟံသာဝတီ ဆိုတဲ့ ေခတ္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္ေလာက္မ်ား မွတ္မိႏိုင္ၾကပါၿပီလဲ။ ဒီလိုဘဲ ေနာင္လာမယ့္ႏွစ္ေပါင္း ၃၀၀ (ႏိုင္ငံတခုရဲ႕သက္တမ္း အတြက္ ႏွစ္သံုးရာဆိုတာ မ်က္ေတာင္ေမႊးတဆံုး သာသာမွ် ရွိမွာပါ) က်ရင္ ဒီေန႔ကၽြန္ေတာ္တို႔ မေမ႔ႏိုင္ ၾကတဲ့ အရာေတြကို ဘယ္လို အမွတ္ရခ်င္ၾကသလဲ၊ အမွတ္ရဘို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံဆိုတာေရာ ကမၻာ့ေျမပံုေပၚမွာ ရွိပါဦးေတာ့မလား ဆိုတာဟာ ဒီေန႔ အေနအထားအရ နက္နက္နဲနဲ စဥ္းစားရမဲ့ အခ်က္ေတြပါ။ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ ေျပာရရင္ ဒုတိယအခ်က္ကို ဘယ္လိုေျဖဆိုၿပီး လက္ေတြ႔ က်က် ဘာေတြလုပ္တယ္ ဆိုတာဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔သမိုင္းျဖစ္လာပါလိမ္႔မယ္။
ဒီေဆာင္းပါး ေခါင္းစဥ္ကို ငယ္ငယ္ကေက်ာင္းမွာ ရြတ္ခဲ့ဘူးတဲ့ “ဒီလိုပံုနဲ႔မိုးႀကီးခ်ဳပ္လွ်င္၊ ကၽြႏု္ပ္ အိမ္ျပန္ ေရာက္ပါ့မလား” ဆိုတဲ့ ကဗ်ာကေလးက ယူပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ိဳးဆက္အတြက္ေတာ့ တကယ္ဘဲ မိုးခ်ဳပ္ေနပါၿပီ။ အာရုဏ္တက္စ၊ နံက္ခင္း၊ ေနမြန္းတည့္ နဲ႔ မြန္းတိမ္းစ အခ်ိန္အသီးသီး၊ ခြန္အား အရပ္ရပ္ကို ပိုင္ဆိုင္ထားၾကတဲ့ မ်ိဳးဆက္ေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔လို မေရမရာ မိုးမခ်ဳပ္ေစလိုတဲ့ ေစတနာနဲ႔ (ဦးလိႈင္ျမင့္ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး) ဒီေဆာင္းပါး ကိုေရးပါတယ္။ “ျမစ္ဆံု” အတြက္ အေရးႀကီးခ်ိန္မွာ ေဆးရိုးသည္က ကန္လန္႔ ျဖစ္သြားခဲ့ရင္ အားလံုးကိုေတာင္းပန္ပါတယ္။
ေလာကပါလ
ေဒါက္တာလွဳိင္ျမင့္ရဲ႕ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ေဆာင္းပါး ျပန္ဖတ္ခ်င္ရင္... (Click)
0 comments